۷ آبان ۱۳۹۳

خواص میوه زردآلو

۷ آبان ۱۳۹۳ 3665 بازدیدکننده 0 نظر
خواص میوه زردآلو در این مقاله می خوانید

زردآلو یکی از میوه های شیرین تابستانی است. می دانید این میوه چه تاثیری در سلامتی ما بر جای خواهد گذاشت؟ ...

خواص میوه زردآلو

 

زردآلوی نارنجی و طلایی، سرشار از عطر و شیرینی، یکی دیگر از خوراکی‌های فصل تابستان با منشأ آسیایی است. این میوه بسیار باارزش برای اولین بار توسط یونانیان که آن‌ها را تخم‌مرغ طلایی خورشید می‌نامیدند به اروپا آورده شد.

 

ازلحاظ گیاه‌شناسی، این میوه هم خانواده نزدیک هلو و شلیل به شمار می‌رود، و با آن‌ها در عضویت در درختان میوه‌ای خانواده گل سرخیان (یا همان رزاسه) مشترک است. نام علمی این گیاه Prunus armenia است. در حال حاضر برخی از مناطق اصلی تولید این میوه شامل ترکیه، ایران، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، سوریه، یونان و چین می‌شود.

زردآلو یک درخت ریز برگ با اندازه متوسط است که در خاک شیب‌دار کوهستانی که به‌خوبی زهکشی شده، بهتر رشد می‌کند. در بهار، گیاه مقدار زیادی گل‌های صورتی و سفید زیبا به بار می‌آورد که زنبورها را به خود جذب می‌کند. میوه‌ها دارای اندازه تقریباً یکنواخت هستند و 4-5 سانتی‌متر قطر و وزنی حدود 35 گرم دارند. ازلحاظ ساختار، زردآلو یک میوه آلویی است که از یک‌دانه منفرد که در مرکز قرارگرفته و توسط گوشت خوراکی ترد و معطر احاطه‌شده، تشکیل شده است. دانه در یک پوسته چوبی سخت محصورشده است.

زردآلوی تازه و رسیده طعم شیرینی شبیه به آلو دارد. میوه‌های خشک‌شده در آفتاب ارزش غذایی بیشتری نسبت به میوه‌های تازه در خود دارند، اگرچه آن‌ها ازلحاظ محتوای ویتامین C دارای ارزش کمتری هستند. دانه آن نیز خوراکی است و طعمی مانند بادام دارد. روغن گرفته‌شده از این دانه‌ها، در پخت‌وپز استفاده می‌شود.

 

فواید زردآلو برای سلامتی

فواید زردآلو برای سلامتی

 

میوه‌های تازه حاوی کالری کمی هستند و در هر 100 گرم فقط 50 کالری ‌دارند. بااین‌حال، آن‌ها منبع غنی‌ای از فیبر رژیم غذایی، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این میوه‌ها با مواد شیمیایی گیاهی که برای سلامتی مفید هستند غنی‌شده‌اند؛ که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، سطح LDL (کلسترول بد) را کاهش می‌دهند و در برابر سرطان‌ها از بدن مراقبت می‌کنند.

 زردآلو منابع بسیار خوبی از ویتامین A و کاروتن ها است. 100 گرم میوه تازه دارای 1926 IU (واحد بین‌المللی) و یا 64٪ از سطح روزانه موردنیاز ویتامین A است. هردوی این ترکیبات به داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی شناخته‌شده اند و برای دید ضروری هستند. ویتامین-A همچنین برای حفظ غشاء مخاطی و پوست سالم هم موردنیاز است. مصرف میوه‌های طبیعی غنی از کاروتن به محافظت بدن در برابر سرطان‌های ریه و حفره دهان کمک می‌کند.

میوه‌های تازه حاوی ویتامین C هستند که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است. ویتامین-C به بدن کمک می‌کند تا در برابر عوامل عفونی مقاومت پیدا کند و رادیکال‌های آزاد مضر بدون اکسیژن را از بدن تمیز می‌کند.

همچنین زردآلو منبع خوبی از مواد معدنی از قبیل پتاسیم، آهن، روی، کلسیم و منیزیم است. پتاسیم یک ماده معدنی است که به‌سلامتی قلب کمک می‌کند؛ یک جزء مهم از مایعات سلولی و بدن است که به تنظیم ضربان قلب و فشارخون کمک می‌کند.

کل ارزش آنتی‌اکسیدانی و همان ORAC زردآلوی خام 1115 umol TE/100 g  است. بیشتر خواص آنتی‌اکسیدانی این میوه از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولیک فلاونوئید که برای سلامتی مهم است می‌آید، نظیر، لوتئین، زآگزانتین، و بتا کریپتوزانتین. درمجموع، این ترکیبات به‌عنوان محافظ و پاک‌کننده‌هایی برای پاک‌سازی بدن از رادیکال‌های آزاد مشتق از اکسیژن و گونه‌های اکسیژنی (ROS) عمل می‌کنند که نقش مهمی در پیری، سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف دارند.

علاوه بر زآگزانتین که یک کاروتنوئید است به صورت انتخابی جذب لکه زرد شبکیه می‌شود جایی که تصور می‌شود عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها و فیلتر کردن نور را فراهم می‌کند؛ بنابراین، مصرف میوه‌هایی مانند زردآلو که غنی از زآگزانتین هستند کمک می‌کند تا چشم‌ها در مقابل بیماری‌های ماکولا مرتبط با سن (AMRD) محافظت شوند، به‌خصوص در افراد مسن.

 

انتخاب و نگه‌داری

فصل زردآلو از ماه خرداد تا ماه مهر طول می‌کشد. میوه‌های تازه و خوب رسیده را بخرید که رنگ یکنواخت طلایی نارنجی داشته و سرشار از عطر باشند.

از خرید زردآلوهای بارنگ زرد کم‌رنگ خودداری کنید چون آن‌ها را خیلی زود برداشت کرده‌اند. زردآلوهای رسیده ظریف و نرم هستند و باید بااحتیاط حمل شوند.

آن‌ها را در یخچال و در سینی تخم‌مرغ در رطوبت نسبی بالا نگه‌داری کنید. در اسرع وقت آن‌ها را استفاده کنید.

 

روش آماده‌سازی و سرو کردن

حقایق تغذیه‌ای زردآلو

 

میوه‌های تازه را به‌آرامی در آب سرد بشویید و با پارچه نرم خشک ‌کنید. آن‌هایی که رسیده را می‌توان درسته و با پوست خورد (البته بدون هسته!) تا حداکثر منافع آن به دست آید.

زردآلوی خرد شده می‌تواند یک افزودنی فوق‌العاده برای سالادها باشد.

آن‌ها همچنین در آماده‌سازی مربا، مارمالاد، شربت و ژله استفاده می‌شوند.

میوه خشک‌شده را می‌توان مانند کشمش یا مویز در آماده‌سازی شیرینی / قنادی استفاده کرد.

 

وضعیت ایمنی

زردآلوهای خشک اغلب با سولفیت عمل آورده می‌شوند تا با جلوگیری از اکسیداسیون و از بین رفتن رنگ آن‌ها، عمر مفید آن‌ها افزایش پیدا کند. این مسئله در مورد میوه‌های خشک دیگر همانند انجیر هم صادق است. میوه‌های خشک دارای رنگ روشن که به وسیله سولفیت عمل آورده شده‌اند، می‌توانند باعث برونکواسپاسم حاد در افراد حساس که از آسم رنج می‌برند شوند؛ بنابراین، افراد حساس به سولفیت به‌جای آن‌ها می‌توانند از میوه‌های خشکی که به روش طبیعی آماده‌شده‌اند و رنگ قهوه‌ای دارند استفاده کنند.

 

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید

نظر کاربران

    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

    کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این مطلب دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.


    نام :
    ایمیل:
    متن مورد نظر:

    عضویت در خبرنامه wiki5040