۲۸ آبان ۱۳۹۳

5 روش برای آنکه بهترین دوست خود باشید

۲۸ آبان ۱۳۹۳ 2757 بازدیدکننده 0 نظر
5 روش برای آنکه بهترین دوست خود باشید در این مقاله می خوانید

تنها فردی که همیشه با شما همراه بوده و در هر شرایطی می تواند پشتیبانتان باشد خودتان هستید. چگونه می توانیم بهترین دوست خود باشیم؟ ...

5 روش برای آنکه بهترین دوست خود باشید

شما می‌توانید بهترین دوست خود باشید. در واقع، در زمان گرفتاری و بروز مشکلات به جای تکیه بر همسر، دوست و یا خانواده، با ایجاد یک سیستم پشتیبانی داخلی برای خودتان از مزایای زیادی برخوردار شوید. توقع از افراد دیگر، در صورتی که توقع شما برآورده نشود، می‌تواند موجب ناامیدی، دل شکستگی و نابودی روابط شود. 

همه‌ی ما در درون خود این امکان را داریم که بدون گشتن در محیط خارج، نیازهایمان را برآورده کنیم.

البته اگر شما یک شبکه‌ی حمایتی قوی دارید عالی است. با وجود این، فراموش نکنید باز هم می‌توانید از مزایای متکی بودن به خودتان برخوردار شوید. به علاوه، تصور کنید اگر کسی را نداشته باشید که در زمان نیاز به کمک شما بیاید و یا حتی حامی کنونی شما ‌نتواند برای کمک به شما حاضر شود چه اتفاقی می‌افتد؟

 

بهتر نیست بدانید که در زمان نیاز چگونه از خودتان حمایت کنید؟ در اینجا برای شما شرح می‌دهیم که چگونه بهترین دوست خود باشید. 

 

1. با خودتان خوب رفتار کنید

اولین مرحله برای اینکه دوست خودتان باشید این است که با خود طوری رفتار کنید که با یک دوست رفتار خواهید کرد. این بدان معنی است که انتقاد از خود را متوقف کرده و زیاد خود را سرزنش نکنید. با تصدیق خصوصیات خوب، استعدادها و توانایی‌های خود کار را آغاز کرده، و سپس وجود بی‌همتای خود را تحسین کنید.

به محض این که شروع به افکار تند و زننده در مورد خود کردید، دست نگه‌دارید و از خودتان بپرسید "آیا با بهترین دوستم هم این‌گونه صحبت می‌کنم؟" اگر این‌طور نیست، در صحبت با خودتان بازنگری کنید و این بار بیش از گذشته حمایتگر و مراقب باشید. 

 

2. تصور کنید در یک موقعیت مشابه چگونه از دوست خود حمایت خواهید کرد

بهترین دوست خود باشیم

 

درباره‌ی یک شخص مورد علاقه، یک دوست و یا عضوی از خانواده، کسی که برای شما عزیز است، فکر کنید و تصور کنید در همین موقعیتی قرار دارند که شما الآن با آن روبرو هستید. درباره‌ی اینکه آن‌ها چگونه تقلا می‌کنند، رنج می‌کشند و احساس گرفتاری در مشکل را دارند فکر کنید. سپس ببینید بهترین راه برای پیشنهاد کمک به آن‌ها و نصیحتشان چیست؟ 

کلماتی که به بهترین دوستتان می‌گویید را آماده کرده و سپس به آرامی آن‌ها را به خودتان بگویید. به خودتان اجازه دهید احساس حمایت کنید و آنچه نیاز دارید را به خود بدهید. 

 

3. به نیازهای خود افتخار کنید

به دنبال درک این موضوع که چگونه می‌توانید به یک دوست عزیز کمک کنید، اکنون لازم است توصیه‌ای برای خود داشته باشید و نیازهای خودتان را در اولویت بگذارید. آیا نیاز به یک روز مرخصی دارید؟ یک حمام آب گرم طولانی؟ شب زود بخوابید؟ و یا لازم است زمانی برای رسیدگی به کارهایی که باید زودتر انجام می‌دادید مانند مطالعه، نظافت، باغبانی، پروژه‌های خلاقانه، زندگی اجتماعی یا مراقبت از خود صرف کنید؟ 

نیازهای شما هرچه باشد، به خودتان اجازه دهید آن‌ها را به جای انتهای لیست در ابتدای لیست قرار دهید. برای خودتان وقت بگذارید و آن کار را انجام دهید.

 

4. از افکار خود فاصله بگیرید

بهترین دوست خود باشیم

 

فقط به خاطر اینکه یک فکر به ذهن شما خطور می‌کند لازم نیست حتماً آن را باور داشته باشید و بر اساس آن عمل کنید. به همه‌ی افکار نباید اعتقاد و باور داشت. اگر در حال کشمکش با افکاری منفی همچون "من به اندازه کافی خوب نیستم" یا "نمی‌توانم از عهده‌ی این کار بربیایم" هستید به خاطر داشته باشید که این انتخاب شماست که به این افکار باور داشته باشید یا نه.

فاصله گرفتن از این افکار یک تکنیک تمرکز حواس است که به وسیله‌ی آن تصور می‌کنید که آگاهی هشیار شما یک مرحله به عقب و به خارج از ذهنتان رفته است.  با این روش می‌توانید به راحتی شاهد افکاری که عبور می‌کنند باشید، بدون آنکه نیاز باشد با آن‌ها درگیر شوید. هر زمان که در حال مبارزه با افکار بی‌فایده هستید از این روش استفاده کنید. 

 

5. برای هر بخش از خودتان که آسیب‌دیده  احساس دلسوزی و شفقت داشته باشید

دوست خود بودن به معنی پذیرش و کسب مهارت در هنر دلسوزی و شفقت برای خود است. شفقت، اجباری یا راه حل محور نیست. شفقت یعنی پذیرش، ملایمت و دوست داشتن بدون نیاز به کنترل یا تغییر هیچ‌چیز. 

مادری را تصور کنید که فرزندی را که سرش آسیب‌دیده در بغل گرفته است. شفقت و دلسوزی او یک نیروی قوی و قدرتمند است. او به سادگی کودک خود را با عشق، آرامش و آغوش مهربان خود در برگرفته و زمزمه می‌کند "عزیزم، خوب می‌شوی" کودک به کلمات مادر خود اعتماد می‌کند، درست مانند شما که یاد می‌گیرید وقتی با خودتان صحبت می‌کنید به کلمات خود اعتماد کنید. 

خود را به طور همزمان به جای مادر و کودک در نظر بگیرید. همزمان با باز کردن آغوش خود برای دریافت شفقت و دلسوزی، آن را به خودتان بدهید. 

با به‌کارگیری این تکنیک ها بهترین دوست خود شوید و کم‌کم یاد بگیرید در زمان نیاز برای کمک به خود حاضر باشید.

 

 

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید

نظر کاربران

    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

    کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این مطلب دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.


    نام :
    ایمیل:
    متن مورد نظر:

    عضویت در خبرنامه wiki5040