۲۹ مرداد ۱۳۹۴

عاداتی که باعث افزایش وزن می شوند

۲۹ مرداد ۱۳۹۴ 3143 بازدیدکننده 0 نظر
عاداتی که باعث افزایش وزن می شوند در این مقاله می خوانید

این مقاله را بخوانید و متوجه عادت‌هایی شوید که می‌توانند مانع کاهش وزن شما شوند – حتی ممکن است به وزن شما نیز بیفزایند. ...

عاداتی که باعث افزایش وزن می شوند

نمی‌دانید چقدر کالری مصرف می‌کنید

اگرچه فاکتورهای متعددی در افزایش وزن مؤثرند اما علت اصلی آن انرژی اضافه‌ای است که با مصرف زیاد کالری وارد بدن می‌شود.اکثر مردم از میزان کالری مصرفی خود آگاهی ندارند.

 

غذا خوردن در بشقاب‌های بزرگ

عادات غذایی ما اغلب به حس بینایی ما بستگی دارد، مانند اندازه‌ی کاسه یا بشقاب. چشم‌های ما هستند که به ما می‌گویند چقدر غذا بخوریم. زمانی که بشقاب شما پر باشد، حتی اگر از یک بشقاب کوچک استفاده کرده باشید، احساس سیری خواهید کرد، بااینکه مقدار کمتری غذاخورده‌اید.

 

نداشتن لیست خرید

زمانی که برای خود یک لیست خرید تهیه می‌کنید یعنی به خودتان تأکید کرده‌اید که می‌خواهید وزنتان را کم کنید. بدون داشتن یک لیست خود را برای خرید هر چیزی آزاد می‌بینید.

 

نداشتن برنامه‌ی غذایی

دنبال کردن یک برنامه‌ی غذایی سالم ضروری است. چه این برنامه شامل 3 وعده‌غذای اصلی و دو میان وعده باشد و یا 6 وعده‌ی غذایی کوچک و یا حتی هرچند روز یک‌بار روزه گرفتن.

 

زیاد بیرون غذا خوردن

زمانی که بیرون از خانه غذا می‌خورید اغلب غذای بیشتری می‌خورید و یا کالری بیشتری دریافت می‌کنید و یا هردو! و در پایان میل شما به این کار زیادتر خواهد شد.

 

غذا خوردن با حواس‌پرتی

غذا خوردن با پریشانی و حواس‌پرتی باعث می‌شود در وعده‌ی غذایی یا میان وعده‌ی بعدی بیشتر بخورید زیرا ذهن شما چیزهایی که در وعده‌ی قبلی خورده بودید را متوجه نشده و ثبت نکرده است.

 

استفاده نکردن مرتب از ترازو برای دیدن وزن خود

دانستن اینکه وزن شما چقدر است – خصوصاً دیدن اعداد سیاه‌وسفید روی ترازو – کاملاً مانع غذا خوردن زیاد و افزایش وزن شما می‌شود.

 

مصرف کالری‌های مایع

آگاهی از الگوی مصرف مایعات به‌تنهایی باعث کاهش احتمال افزایش وزن شما در آینده می‌شود. مصرف زیاد مایعات دارای کالری زیاد رابطه‌ی نزدیکی با چاقی و دیابت نوع 2 دارد.

 

خوردن در نیمه‌های شب

خوردن در نیمه‌ی شب یکی از بدترین عادات است. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که شب مقدار زیادی کالری مصرف کنند نسبت به کسانی که همان مقدار کالری را در طول روز استفاده می‌کنند بیشتر در معرض چاقی قرار دارند.

 

استفاده نکردن از کربوهیدرات‌ها

حقیقت این است که بدن ما به کربوهیدرات نیاز دارد – منبع اصلی انرژی در رژیم غذایی. زمانی که کربوهیدرات زیاد مصرف کنیم دچار مشکل خواهیم شد.

 

برخی دوستان

چاقی شاید مسری بوده و ناشی از افرادی باشد که در اجتماع عادات مشترک زیادی باهم دارید. زمانی که می‌خواهیم دوستان خود را همان‌طور که هستند بپذیریم باید بدانیم ناخودآگاه با عادات آن‌ها نیز وفق پیدا می‌کنیم.

 

خوردن احساسی

شاید در محل کار براثر خستگی یا بیکاری می‌خورید. و یا شب‌ها چون تنها هستید زیاد می‌خورید. در این‌گونه شرایط ما حقیقتاً گرسنه نیستیم بلکه احساسات خود را با غذا مدیریت می‌کنیم.

 

مصرف زیاد قند

اکثر ما شیرینی‌ها را دوست داریم اما بعضی به نظر می‌رسد به غذاهای شیرین اعتیاددارند و مرتباً هوس می‌کنند. این افراد اغلب دچار اضافه‌وزن شده و می‌خواهند خود را با چیزهای شیرین تسکین دهند.

 

استفاده از غذاهای رژیمی

غذاهای رژیمی گران‌قیمت، جایگزین‌های مواد قندی، غذاهای کم‌چرب، نوشابه‌های رژیمی و دیگر مواد کم‌کالری باعث کاهش وزن نمی‌شوند.  بعلاوه اغلب این غذاها با یک رژیم غذایی موفق مرتبط نمی‌باشند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که جایگزین‌های مواد قندی در مکانیسم طبیعی بدن تداخل می‌کنند تا مصرف کالری را تنظیم کنند.

 

نداشتن خواب کافی

کم‌خوابی یا نخوابیدن سبب اختلال در تعادل هورمون‌های تنظیم اشتها می‌شوند و هورمون گرسنگی گرلین را افزایش می‌دهند. همچنین هورمون سیری یعنی لپتین را سرکوب می‌نمایند. درنتیجه شما بیشتر احساس گرسنگی می‌کنید و از غذاهایی مانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها سریع‌تر کالری جذب می‌نمایید.

 

نداشتن زمان برای ورزش

هر مقدار ورزش بهتر از نشستن است. هرچقدر که بیشتر ورزش کنید پیشرفت بیشتری در کاهش وزن خواهید داشت.

 

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید

نظر کاربران

    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

    کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این مطلب دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.


    نام :
    ایمیل:
    متن مورد نظر:

    عضویت در خبرنامه wiki5040