۱۸ آبان ۱۳۹۳

5 توصیه‌ی ساده برای کمک به تقویت سیستم ایمنی

۱۸ آبان ۱۳۹۳ 3148 بازدیدکننده 0 نظر
5 توصیه‌ی ساده برای کمک به تقویت سیستم ایمنی در این مقاله می خوانید

همه ی ما بیمار شدن را دوست نداریم و می خواهیم با تقویت بدنمان احتمال بیماری را کم کنیم.  برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ با ما همراه شوید. ...

5 توصیه‌ی ساده برای کمک به تقویت سیستم ایمنی

 

قطعاً شما هرگز نمی‌خواهید که بار دیگر دچار آنفولانزا، تب، یا سرماخوردگی شوید. این بیماری‌ها مایه‌ی آزار هستند و ابتلا به آن‌ها هرگز جزو لیست کارهای ما محسوب نمی‌شود. این بیماری‌ها همه‌ی چیزهایی را که در زندگی روزمره‌ی ما اتفاق می‌افتند مختل می‌کنند. هیچ کس وقت این‌ها را ندارد! هزاران کار است که می‌توانید برای پیشگیری از بیماری انجام دهید. اگر این 5 توصیه‌ی ساده را برای کمک به سیستم ایمنی بدن خود دنبال کنید به طور چشمگیری احتمال مریض شدن دوباره را کاهش خواهید داد.

 

تنش و اضطراب را در زندگی خود کاهش دهید

کمک به تقویت سیستم ایمنی

 

یکی از بزرگ‌ترین سرکوبگران سیستم ایمنی در هر فردی اضطراب است. اضطراب تقریباً عامل 70% بیماری‌هاست. اضطراب حاد باعث انتشار هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول می‌گردد. اضطراب طولانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و بدن ما را کاملاً در معرض تسلط میکرب‌ها قرار می‌دهد.

یکی از بهترین روش‌های کاهش تنش و اضطراب در زندگی‌مان شناسایی عوامل تنش‌زا  و از بین بردن کامل آن‌ها است. نمونه‌هایی از عوامل تنش‌زا در افراد خاص عبارت‌اند از کار، اعتیاد، و عادات بد. تغییر برخی از این عوامل در زندگی‌مان ممکن است بسیار دشوار باشد اما باید به خاطر داشته باشد که سلامتی شما در خطر است.  اضطراب بالا تنها منجر به سرکوب سیستم ایمنی بدن نمی‌گردد، بلکه می‌تواند عمر شما را هم کم کند. اضطراب می‌تواند قلب را به شدت تحت تأثیر قرار دهد . بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌ومیر در بسیاری از کشورهای جهان است.

 

خواب خوب و کافی داشته باشید

کمک به تقویت سیستم ایمنی

 

مدت زمان اصلی که بدن ما خود را ترمیم کرده و رشد می‌کند هنگام خواب است. در طول خواب بدن شما ماهیچه‌های دردناک را تقویت کرده و بهبود می‌بخشد. خواب کافی سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند. هنگامی که بیمار می‌شوید  یکی از بهترین داروها خوابیدن است. از سوی دیگر یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از همه‌ی بیماری‌ها خواب کافی می‌باشد.

آیا تا به حال شنیده‌اید که "هر چیز خوبی بیش از حدش بد است"؟ این مسئله کاملاً در مورد خوابیدن صدق می‌کند. تنها به این دلیل که خوابیدن فواید بسیاری دارد به این معنا نیست که باید تمام روز را بخوابید. برای اکثر افراد خوابیدن به مدت 7 تا 8 ساعت، بهترین میزان خواب برای سلامتی است. مطالعات نشان می‌دهد که هر چه از این محدوده فراتر بروید اثرات منفی‌تری را مشاهده خواهید کرد. خوابیدن بین 9 تا 11 ساعت به همان اندازه برای سلامتی ضرر دارد که خوابیدن مرتب بین 3 تا 5 ساعت ضرر دارد. 

 

خوابیدن بیش از حد می‌تواند باعث خستگی شما شود و همچنین برای ماهیچه‌ی قلب شما خوب نیست. خوابیدن هنگامی که نگران توانایی سیستم ایمنی و کاهش اضطراب خود هستید، باید اولویت اول باشد. موارد زیر کارهایی است که می‌توانید برای داشتن خواب کافی انجام دهید: 

حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم

خوردن یک نوشیدنی بدون کافئین و غیر الکلی

خواندن کتابی خوب 

دور بودن از صفحه‌ی روشن تلویزیون یا رایانه

انجام ندادن بازی‌های ویدئویی که باعث افزایش آدرنالین می‌شوند

تنظیم یک برنامه شبانه که همیشه انجام دهید

تاریک کردن اتاق‌خواب تا حد امکان 

 

بیش از حد ورزش نکنید

کمک به تقویت سیستم ایمنی

 

در رابطه با تأثیر ورزش بر سیستم ایمنی لازم است بدانید که ورزش مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که حداقل 45 دقیقه ورزش به مدت 3 روز در هفته سلول‌های ایمنی بیشتری را فعال می‌کند. در تحقیقی در مورد سیستم ایمنی، افراد مورد مطالعه تنها لازم داشتند از نصف مرخصی‌های کاری خود به دلیل بیماری استفاده کنند (زیرا واقعاً بیمار بودند نه به این دلیل که حس کار کردن نداشتند)

اگر خودتان یک شرکت دارید ممکن است به نفع شما باشد که هزینه‌ی عضویت در باشگاه را به کارمندان خود بپردازید. اولاً احتمالاً آن‌ها از این کار بسیار قدردانی خواهند کرد. ثانیاً این کار احتمالاً هزینه‌ای که صرف کردید را نیز حفظ می‌کند. زیرا کارمندانتان مرخصی‌های خود را به نصف کاهش می‌دهند. 

هنگامی که شروع به ورزش بیش از حد می‌کنید ورزش کردن تأثیر منفی خواهد داشت. بدین معنا که شما بیش از حد ورزش می‌کنید و بدنتان دچار خستگی مفرط می‌شود. اگر به شدت ورزش می‌کنید و استراحت کافی ندارید بدنتان شروع به تولید بسیار زیاد هورمون‌های اضطراب می‌کند. میران خاصی خستگی خوب است اما خستگی زیاد به مدت طولانی فعالیت سیستم ایمنی بدن شما را کاهش می‌دهد. 

 

بهبود رژیم غذایی

تقویت سیستم ایمنی

 

علاوه بر خواب، رژیم غذایی یکی از سریع‌ترین و سودمندترین اثرات را بر روی سیستم ایمنی دارد. حقایق زیادی پشت ضرب‌المثل "خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر رفتن بی‌نیاز می‌کند" خوابیده است. اضافه کردن چند نوع میوه‌ها و سبزیجات به رژیم روزانه‌تان، ویتامین، مواد معدنی، و آنتیاکسیدانها را تأمین می‌کند. برخی از غذاهای دیگر که عملکرد ایمنی را تقویت می‌کنند عبارت‌اند از:

دارچین: ضد باکتری، ضدقارچ، ضدویروس

سرکه عملکرد ایمنی چندگانه و تسکین حالت تهوع

سیر- پیشگیری از علائم سرماخوردگی و افزایش سرعت بهبودی

کلم پیچ: آنتیاکسیدان و امگا 3

ماهی آزاد: امگا 3

 

***امگا 3 اسید چربی است که خاصیت ضد التهاب دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. می‌توانید مکمل‌های امگا 3 را در قیمت‌های بسیار مناسب از هر فروشگاه خرده‌فروشی تهیه کنید، ولی بهترین روش دریافت آن‌ها از منابع غذایی همانند گردو و ماهی‌ها است.

 

ترک عادات بد

تقویت سیستم ایمنی

 

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامتی این است که از چیزهایی که برای سلامتی مضر است دوری کنیم. عادات بد مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر، کنترل نکردن عصبانیت و غیره، همگی تأثیرات مضری برای سلامتی دارند. تمام این عادات بد می‌توانند جلوی جذب مواد مغذی توسط بدن را بگیرند. این عادات فشارخون را نیز تا حد خطرناکی افزایش می‌دهند. دود سیگار دارای 4000 ماده‌ی شیمیایی است که به طور بالقوه کشنده هستند و نه تنها برای خودتان ضرر دارد بلکه برای افرادی که در اطراف شما هستند نیز مضر است. اگر در حال مبارزه با اعتیاد به یکی از این مواد هستید، ممکن است ترک کردن آن به سادگی دوری کردن از آن‌ها از ابتدا نباشد. 

اگر احساس می‌کنید که بیش از حد بیمار می‌شوید، پس این 5 توصیه را برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدنتان به کار گیرید. 

 

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید

نظر کاربران

    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

    کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این مطلب دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.


    نام :
    ایمیل:
    متن مورد نظر:

    عضویت در خبرنامه wiki5040