۳۰ خرداد ۱۳۹۵

باورهای نادرست درباره ی رژیم غذایی بیماران دیابت

۳۰ خرداد ۱۳۹۵ 1323 بازدیدکننده 0 نظر
باورهای نادرست درباره ی رژیم غذایی بیماران دیابت در این مقاله می خوانید

باورهای نادرست زیادی درباره‌ی رژیم غذایی و خوراکی‌ها وجود دارد. با استفاده از این راهنما می‌توانید واقعیت را از باورهای نادرست جدا کنید. ...

باورهای نادرست درباره ی رژیم غذایی بیماران دیابت

خوردن قند زیاد عامل اصلی دیابت است

کنترل دیابت

حقیقت این است که دیابت زمانی شروع می‌شود که چیزی توانایی بدن برای تبدیل غذا به انرژی را مختل می‌کند.

 

قوانین زیادی برای رژیم غذایی شما وجود دارد

کنترل دیابت

اگر مبتلا به دیابت هستید باید تنها وعده‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کنید اما ایده‌ی کلی این برنامه ساده است. شما باید تا حد ممکن قند خون خود را در سطح عادی نگه‌دارید.  غذاهایی را انتخاب کنید که با داروها و فعالیت‌های شما تناسب دارند.

 

کربوهیدرات‌ها برای دیابت خوب نیستند

کنترل دیابت

کربوهیدرات‌ها بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، چه به دیابت مبتلا باشید و چه نه. کربوهیدرات روی قند خون اثر می‌گذارد پس باید روی مقدار مصرف روزانه‌ی خود دقت داشته باشید. برخی کربوهیدرات‌ها ویتامین، مواد معدنی و فیبر دارند، پس بهتر است انتخاب شما از این نوع باشد. برای مثال غلات، میوه و سبزیجات در این گروه‌اند.

 

پروتئین بهتر از کربوهیدرات است

کنترل دیابت

ازآنجایی‌که کربوهیدرات سریعاً روی قند خون اثر می‌گذارد شاید بخواهید مصرف آن را کم کرده و بیشتر به سراغ پروتئین بروید. اما در انتخاب پروتئین دقت کنید. پروتئین چربی اشباعی زیادی دارد که برای سلامت قلب شما خطرناک است. به‌اندازه‌ی غذای خود نیز دقت داشته باشید.

 

می‌توان داروها را برای پوشش تغذیه تنظیم کنید

کنترل دیابت

اگر برای دیابت خود از انسولین استفاده می‌کنید می‌دانید چگونه مقدار آن را بر اساس مقدار غذایی که خورده‌اید تنظیم کنید. اما به این معنا نیست که هرچقدر دوست دارید بخورید و سپس از داروی بیشتری برای ثبات سطح قند خون کمک بگیرید.

اگر از داروهای دیگر دیابت استفاده می‌کنید بهتر است مقدار آن را بر اساس سطح کربوهیدرات موجود در غذای خود تغییر ندهید، مگر اینکه پزشکتان گفته باشد. بیشتر داروهای دیابت اگر به‌موقع و با دستور داده‌شده توسط پزشک مصرف شوند تأثیر بهتری خواهند داشت.

 

باید غذاهای موردعلاقه‌ی خود را ترک کنید

کنترل دیابت

دلیلی وجود ندارد که شما ملزم باشید خوراکی‌های موردعلاقه‌ی خود را کنار بگذارید به جای آن:

در روش تهیه‌ی غذا تغییر بدهید. مثلاً پختن به‌جای سرخ کردن.

تغییر در خوراکی‌هایی که همراه با غذای خود می‌خورید

مقدار کمتر از غذا. حتی یک ذره از آن ممکن است تأثیر زیادی داشته باشد.

غذاهای موردعلاقه‌ی خود را پاداشی برای دنبال کردن رژیم غذایی‌تان قرار ندهید. برای خودتان می‌توانید یک جایزه در نظر بگیرید، اما چیزی به غیر از خوراکی.

 

باید دسر را کنار بگذارید

کنترل دیابت

شما می‌توانید:

به‌جای دو تکه بستنی تنها یک تکه بخورید.

از شیرین‌کننده‌های کم‌کالری استفاده کنید. به یاد داشته باشید ممکن است دارای کربوهیدرات باشند.

طرز فکر خود را تغییر دهید. به‌جای بستنی، پای سیب و یا کیک می‌توانید میوه، غلات یا ماست را امتحان کنید.

روش تهیه غذا را کمی تغییر دهید. مثلاً  می‌توانید مقدار شکر گفته‌شده در دستورالعمل را کمتر کنید.

 

باید غذاهای دیابتی خاص بخورید

کنترل دیابت

غذاهایی که برای بیماران دیابت مفیدند برای بقیه‌ی افراد نیز انتخاب‌های سالمی هستند. با دیابت شما تنها نیاز است روی خوردن چیزهایی مانند کالری و مقدار کربوهیدرات، چربی و پروتئین دقت بیشتری داشته باشید.

 

غذاهای رژیم بهترین انتخاب‌اند

کنترل دیابت

برای غذاهای رژیمی باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید. برچسب روی محصولات را بخوانید تا از مواد و مقدار کالری خوراکی اطلاع یافته و بعد تصمیم بگیرید که برای شما خوب است یا نه.

 

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید

نظر کاربران

    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

    کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این مطلب دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.


    نام :
    ایمیل:
    متن مورد نظر:

    عضویت در خبرنامه wiki5040