۱۳ دي ۱۳۹۳

مشکلات خواب در دوران بارداری

۱۳ دي ۱۳۹۳ 4647 بازدیدکننده 0 نظر
مشکلات خواب در دوران بارداری در این مقاله می خوانید

دوران بارداری برای برخی همراه با دشواری هایی است. ازجمله این موارد مشکلات خواب است. بیایید کمی بیشتر با این موارد آشنا شویم. ...

مشکلات خواب در دوران بارداری

 

مشکلات رایج خواب

گرچه تهوع‌ صبحگاهی و خستگی بارداری در سه ماهه‌ی دوم از بین می رود، این بدان معنا نیست که از همه‌ی درد و رنج‌های بارداری خلاص شده‌اید. شاید در سه ماهه‌ی دوم راحت‌تر بوده و انرژی بیشتری داشته باشید اما از مشکلات خواب درامان نیستید. 

مشکلات رایج خواب که در سه ماهه‌ی دوم زنان باردار را اذیت می‌کند شامل سندروم بی‌قراری پاها، گرفتگی عضلات پا و خروپف کردن در خواب است. 

 

سندروم بی‌قراری پاها

مشکلات خواب در دوران بارداری

در سه ماهه‌ی دوم بارداری، شاید بر اثر حس لرزش، گز گز، یا سوزش در پاهای خود نتوانید بخوابید. این بیماری سندروم بی‌قراری پاها (RLS) است و در دوران بارداری رایج است. اغلب زنان علائم این سندروم را در بخش‌ پایینی ساق پای خود احساس می‌کنند، اما برخی نیز آن را در رویه یا کف پاها، بازوها و دستان خود احساس می‌نمایند. تکان دادن پاها شما را فوراً آرام می‌کند، اما حس بی‌قراری و گز گز پس از توقف پاها دوباره بازمی‌گردد. 

سندروم بی‌قراری پاها یک اختلال عذاب‌آور و ناراحت‌کننده در هنگام خواب است و متأسفانه بیشتر داروهای درمان این سندروم در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند. اگر شما به سندروم بی‌قراری پا دچار هستید، با پزشکتان درباره‌ی گزینه‌های درمان خود صحبت کنید. 

 

گرفتگی عضلات پا

مشکلات خواب در دوران بارداری

پس از سه ماهه‌ی دوم بارداری، گرفتگی عضلات پا ممکن است شروع به اذیت کردن شما کند و شما را شب‌ها بیدار نگه دارد. هیچ کس دقیقاً نمی‌داند چرا زنان باردار دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند، اما این مشکل ممکن است به خاطر خستگی ماهیچه‌های پا از حمل آن همه‌ وزن اضافی باشد. بعلاوه رشد رحم ممکن است به رگ‌های خونی که خون را از پاها به قلب شما بازمی‌گردانند فشار وارد کرده و این مسئله ممکن است سبب گرفتگی عضلات شود. 

در هفته‌ی چهاردهم گرفتگی پا ممکن است به کمترین میزان شما را اذیت کند و سپس با گذشت زمان بدتر شود. شما می‌توانید با اجتناب از ایستادن یا نشستن درحالی‌که پاهای خود را روی هم انداخته‌اید برای مدت زمان طولانی، پوشیدن کفش‌های راحت در طول روز، حفظ آب بدن و مصرف میزان کافی پتاسیم، کلسیم و منیزیم در رژیم غذایی خود این ناراحتی را به حداقل برسانید. 

اگرچه گرفتگی عضلات پا یک نشانه‌ی عادی در دوران بارداری است، با این حال اگر درد ماهیچه‌ی شما مداوم است و همچنین متوجه شده‌اید که در پاهای خود ورم یا التهاب دارید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این مسئله ممکن است نشانه‌ی لخته شدن خون باشد. 

 

خروپف

مشکلات خواب در دوران بارداری

متأسفانه خروپف کردن اغلب در دوران بارداری رایج است. این مسئله ممکن است مشکلی در سه ماهه‌ی دوم بارداری باشد، اما در سه ماهه‌ی سوم رایج تر است. در طول بارداری ممکن است مسیرهای بینی شما بر اثر افزایش سطح استروژن در بدنتان متورم شود که این امر می‌تواند موجب خروپف کردن شما شود. اگر بینی شما بر اثر سرماخوردگی یا آلرژی گرفته باشد نیز ممکن است در خواب خروپف کنید. 

اگر خروپف شما را اذیت می‌کند، در هنگام خواب سرتان را بالاتر قرار دهید و به جای پشت به پهلو بخوابید. این کار ممکن است به کاهش خروپف کردن شما کمک کند. 

 

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید

نظر کاربران

    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

    کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این مطلب دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.


    نام :
    ایمیل:
    متن مورد نظر:

    عضویت در خبرنامه wiki5040