۱۴ تير ۱۳۹۵

قوانینی ساده برای تغذیه ی سالم

۱۴ تير ۱۳۹۵ 1448 بازدیدکننده 0 نظر
قوانینی ساده برای تغذیه ی سالم در این مقاله می خوانید

نکاتی برای یک تغذیه ی صحیح و بدنی سالم ...

قوانینی ساده برای تغذیه ی سالم

غذاهای فرآوری شده نخورید

تغذیه ی سالم

در حد امکان از خوراکی‌های متنوع فراوری نشده برای خود تهیه کنید. این لیست می‌تواند شامل میوه و سبزیجات باشد.البته باید گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و مرغ را نیز در آن  بگنجانید، اما از نوع فراوری نشده. به بیان دیگر زمانی که خرید می‌کنید روی خوراکی‌هایی تمرکز کنید که پخته نشده، آماده نشده و هیچ تغییری نداشته‌اند، مثلاً برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید. خوردن دو عدد سیب بهتر از خوردن حدود 27 گرم قند در 300 گرم آب سیب است.

البته شما نمی‌توانید همه چیز را خودتان درست کنید. برخی غذاها مانند پاستا را مجبورید آماده تهیه کنید، خودتان نمی‌توانید گندم خریده و.... بهتر است کمتر به سراغ این خوراکی‌ها بروید.

 

در خانه غذا تهیه کنید

تغذیه ی سالم

تا حد ممکن غذاهایی بخورید که در خانه و بر اساس نکته‌ی اول تهیه‌کرده‌اید. خوردن در خانه به شما اجازه می‌دهد تا از مواد غذایی فراوری شده به راحتی خودداری کنید. همچنین می‌توانید روی چیزی که می‌خورید کنترل داشته باشید و طعم غذای خودتان را  دلخواه انتخاب کنید. اگر عادت به غذای بیرون خوردن دارید شاید این  کار برای شما ساده نباشد. نیاز به تغییر رفتار و عاداتتان دارید. این کار ممکن است کمی برای شما زمان ببرد.

 

اعتدال در مصرف چربی و نمک

تغذیه ی سالم

از نمک و چربی‌هایی مانند کره و روغن استفاده کنید، این مواد برای تهیه‌ی غذا لازم‌اند. چیزهایی مانند نمک و چربی دشمن شما نیستند. اغلب این مواد برای تهیه‌ی یک غذای لذیذ و خوش‌طعم ضروری‌اند. اما کلید اصلی حفظ اعتدال است. چیزی که نیاز دارید را استفاده کنید. ادویه اغلب طعم سبزیجات را بهتر می‌کند. از آن‌ها نترسید، اما در مصرفشان زیاده‌روی هم نکنید.

 

آب  زیاد و مقدار کمتر کافئین

تغذیه ی سالم

آب بسیار زیاد بخورید، مصرف کم قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار نیز بد نیست. اما بهتراست در مصرف هر نوع نوشیدنی دیگری به جز آب، اعتدال را رعایت کنید.

 

نوشیدنی‌های پرکالری

تغذیه ی سالم

با نوشیدنی‌های پر کالری بهتر است رفتار متفاوتی داشته باشید. این‌ها شامل هر چیزی می‌شوند، حتی شیر.  مصرف آن‌ها در حد اعتدال اشکالی ندارد اما بهتر است به حداقل برسانید شما می‌توانید به خاطر علاقه‌ی خود از آن‌ها به مقدار کم مصرف کنید نه به این خاطر که بدنتان به آن نیاز دارد.

 

با دیگران بخورید

تغذیه ی سالم

در کنار افراد دیگر غذا بخورید، خصوصاً کسانی که برای شما اهمیت دارند. فواید این کار فراتر از خاصیت غذایی برای شماست. خوردن در کنار عزیزان باعث می‌شود به پختن غذا  تشویق شوید و بیشتر در خانه آشپزی کنید. همچنین غذایتان را آهسته‌تر خواهید خورد. این کار از لحاظ روحی نیز شما را شاد می‌کند.

 

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید

نظر کاربران

    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

    کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این مطلب دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.


    نام :
    ایمیل:
    متن مورد نظر:

    عضویت در خبرنامه wiki5040