5 قانون طلایی برای تغذیه سالم

5 Principles of Healthy Eating تاریخ ارسال : ۱ تير ۱۳۹۶
مطلب جالبی بود
اشتراک گذاری
چاپ این مطلب ( ۰ ) نظر / نظر بدهید

برای تغذیه‌ی سالم این پنج نکته‌ی کلیدی را در نظر داشته باشید و همیشه آن‌ها را دنبال کنید.


5 قانون طلایی برای تغذیه سالم

تمرکز روی میوه‌ها و سبزیجات

هرچه میوه و سبزیجات بیشتری بخورید خطر بیماری‌های حاد مانند سرطان، چاقی، دیابت و مشکلات قلبی مانند سکته در شما کمتر خواهد بود.

میوه و سبزیجات کم کالری هستند و خوردن آن‌ها احتمال چاقی را کاهش خواهد داد. در مقایسه با خوراکی‌های با کالری بالا مانند غذاهای فراوری‌شده که قند و چربی زیادی دارند میوه و سبزیجات کمتر شما را دچار اضافه‌وزن خواهند کرد. ازآنجایی‌که این مواد دارای فیبر و دیگر مواد مغذی هستند خطر دیابت و مقاومت انسولین را کاهش می‌دهند. همچنین باعث می‌شوند شما با دریافت کالری کمتری احساس سیری کنید و ازاین‌رو از افزایش وزن جلوگیری خواهند کرد.

 

خودداری از غذاهای فراوری‌شده

برخی گوشت‌ها باعث سرطان روده می‌شوند. گفته می‌شود گوشت قرمز باعث ایجاد سرطان‌هایی مانند روده، پانکراس و پروستات خواهد شد.

چاقی فاکتور خطرناک دیگری است که مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد. برای کاهش خطر اضافه‌وزن باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید، مثلاً مصرف گوشت‌های فراوری‌شده را کم کنید. از نمونه‌های این گوشت می‌توان به سوسیس، هات‌داگ و ... اشاره کرد.

 

مواد قندی افزوده را قطع کنید

مصرف قند افزودنی نباید روزانه برای زنان بیشتر از 6 قاشق چای‌خوری باشد و برای مردان حداکثر نه قاشق چای‌خوری. از منابع اصلی قندهای افزودنی که باید از خوردن آن اجتناب کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 نوشیدنی‌های قندی مانند نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و دسرهایی مانند پای، کلوچه، کیک میوه‌ای، دسرهای لبنی مانند بستنی و شکلات‌ها.

 

آب بیشتر بنوشید

خواص زیاد نوشیدن آب اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما اهمیت این نوشیدنی سالم برای سلامت خود را دست‌کم نگیرید. آب کالری ندارد، کالری آن صفر است و در کنار آن خواص بسیاری برای سلامت دارد. تحقیقات نشان داده‌اند نوشیدن یک لیوان آب سی دقیقه قبل از غذا می‌تواند باعث شود شما  احساس سیری کرده و کمتر بخورید، درنتیجه میزان کالری دریافتی‌تان کم خواهد شد.

حفظ آب بدن در طول روز باعث می‌شود هشیار بمانید، بهتر فکر کنید و کمتر احساس خستگی داشته باشید. همه‌ی این‌ها می‌توانند به داشتن انتخاب‌های غذایی بهتر کمک کنند. بعلاوه نوشیدن آب کافی در طول روز به پیشگیری از سنگ کلیه کمک خواهد کرد.

 

کاهش مصرف نمک

چاقی می‌تواند باعث بالا رفتن فشارخون شود. بنابراین باید بدانید چگونه می‌توانید  فشارخون خود را مدیریت کنید.این کار نیازمند کاهش یا قطع سدیم دریافتی در رژیم غذایی است.

کدام یک از مواد غذایی نمک زیاد دارند: شاید پاسخ شما را شگفت‌زده کند. درحالی‌که تصور می‌کنید بیشترین نمک نصرفی شما از  نمک‌پاش خانه‌تان است اما باید بدانید بیشترین مقدار سدیم در غذاهای بسته‌بندی‌شده، مواد غذایی فراوری‌شده و غذای رستوران‌ها وجود دارد.

 

برخی از بدترین منابع نمک عبارت‌اند از:

گوشت‌های فراوری‌شده مانند هات‌داگ، سوسیس و ...

غذاهای یخ‌زده

ماهی‌های فراوری یا بسته‌بندی‌شده که از قبل سرخ ، پخته، دودی یا کنسرو شده‌اند

پنیر

خوراکی‌هایی مانند چیپس

 ترشی‌ها

کچاپ، مایونز و سس‌های  دیگر

بیشتر غذاهای رستوران‌ها و غذاهای فست فود

با کنار گذاشتن این مواد غذایی و پختن آن‌ها تا حد امکان در خانه می‌توانید به‌طور خودکار میزان سدیم دریافتی روزانه‌ی خود را کاهش دهید.

 


مطلب جالبی بود
اشتراک گذاری
چاپ این مطلب ( ۰ ) نظر / نظر بدهید
نظرات کاربران (۰ نظر )
نظر خود را در رابطه این مطلب بیان کنید
اسم شما : ایمیل شما :

برای تغییر کد امنیتی روی آن کلیک کنید

نظر شما درباره این مطلب :